pluggano.se© 2007 • Privacy Policy • Terms of Use

 

Nyheter

Inget inlagt.

 

 

 

 

• 

 

   Hem     Biologi     Kemi     Kontakt     Naturvetaren svarar

 

 

Våra olika djurgrupper

Elevarbeten

 

 

Målbeskrivning

 

 

Syfte

 

Kursen syftar till att beskriva levande organismer ur ett naturvetenskapligt perspektiv. Samtidigt skall utbildningen befästa upptäckandets fascination och glädje och människans förundran och nyfikenhet inför det levande. Utbildningen i biologi syftar också till att göra kunskaper och erfarenheter användbara för att främja omsorgen om och respekten för naturen och medmänniskorna. Kursen syftar också till att utvecklar kunskap om olika livsformer och deras betingelser samt utvecklar kunskap om organismernas samspel med varandra och med sin omgivning. Syftet med kursen är också att de som elev utvecklar kunskap om livets villkor och utveckling och kan se dig själv och andra livsformer i ett evolutionsperspektiv

 

Mål för Godkänt

 

- känna till grunddragen i livets utveckling samt villkoren för och betydelsen av biologisk mångfald

 

– ha kännedom om några av jordens ekosystem och hur organismers samverkan kan beskrivas i ekologiska termer,


 

Kriterier för betyget Väl Godkänt

 

- Eleven använder begrepp, modeller och teorier från biologi, fysik och kemi i situationer som är nya för henne eller honom för att beskriva och förklara förlopp och företeelser i omvärlden.

- Eleven deltar vid planering av en undersökning samt bidrar till dess utvärdering.

- Eleven bidrar vid diskussioner i frågor om hur kunskapen om naturen har utvecklats och hur den formats av och format människors världsbilder.

- Eleven skiljer på naturvetenskapliga och andra sätt att skildra verkligheten, till exempel i den information som media tillhandahåller.

 

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

 

- Eleven använder begrepp, modeller och teorier från biologi, fysik och kemi för att skapa nya frågeställningar och hypoteser om företeelser i omvärlden.

- Eleven beskriver med exempel hur kunskapen om naturen utvecklats och hur den både formats av och format människors världsbilder.

- Eleven identifierar skillnader mellan naturvetenskapliga och andra sätt att skildra verkligheten till exempel i den information som media tillhandahåller.

- Eleven använder sin naturvetenskapliga kunskap för att granska en argumentation rörande frågor om miljö, resurshushållning, hälsa och teknik samt de intressen och värderingar som ligger bakom olika ställningstaganden.

 

 

Kursens upplägg

 

Kursen om de olika djurgrupperna består i ett grupparbete där du får välja en djurgrupp som du skall skriva om. I slutet av kursen kommer du att ha ett litet test på de övriga djurgrupperna. Detta för att jag skall försäkra mig om att du har en bred bild i hur våra olika djur grupperats och hur de utvecklats i olika avseende. Nedan presenteras alla de djurgrupper du väntas ha kunskaper om.

 

De olika djurgrupperna som du skall kunna.

 

 

- Fiskar

 

- Däggdjur

 

- Kräftdjur, mångfotingar och spindlar

 

- Nässeldjur

 

- Kräldjur

 

- Maskar

 

- Blötdjur

 

- Insekter

 

- Fåglar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denna sida är under uppbyggnad. Därför saknas text i rutan